Kirjoittaja Aihe: Viiniköynnös ulkona  (Luettu 174 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Jonsu

• Vieras
Viiniköynnös ulkona
« : 11.02.17 - klo:21:26 »
Katselin netistä viiniköynnöksiä, osa oli sellaisia, minkä pitäisi pärjätä talvenkin suomessa, ilman kasvihuonetta.
Näistä suomessa menestyvistä ei kuitenkaan ollut niinsanottuja herkkulajikkeita. Oli vaan maininta, että sopii hyvin viinin valmistukseen. Onkos nämä kaikki suomessa menestyvät lajikkeet niin happamia tai väkevän makuisia, että niitä ei tee mieli napostella ihan noin vaan.

anne

• Siemen
  • *
    • Profiili
Vs: Viiniköynnös ulkona
« Vastaus #1 : 12.02.17 - klo:17:19 »
Minulla olisi sama käsitys, että nuo ulkona menestyvät on juuri niitä hapokkaita viiniintekoonsoveltuvia.

Anna-Liisa

• Siemen
  • *
    • Profiili
« Vastaus #2 : 12.02.17 - klo:21:04 »
Minulla on Zilgaa. Makua en niinkään moiti, mutta siemenet ovat melko isoja ja niitä on runsaasti. Nämä köynnökset ovat olleet ulkona ainakin 10 vuotta ja viime talvi oli ensimmäinen niin kova että luulin jo köynnösten kuolleen, mutta kummastakin lähti tyveltä uusia silmuja kasvuun. Talvisin olen ainoastaan lapioinut lunta niiden suojaksi, viime talven kovilla pakkasilla sitä ei ollut. Mehumaijalla olen keittänyt nämä yleensä mehuksi, ihan hyvää on ollut.

repe

• Siemen
  • *
    • Profiili
« Vastaus #3 : 13.02.17 - klo:17:24 »
Anna-Liisa, millä alueella?

Admin

• Ylläpitäjä
  • Sirkkalehdet
    • Profiili
« Vastaus #4 : 14.02.17 - klo:18:21 »
Monella olen kuullut, että Zilga  vaatisi kasvihuoneen.

Nasma

• Siemen
  • *
    • Profiili
« Vastaus #5 : 15.02.17 - klo:14:07 »
Äidilläni on viiniköynnös tumman aitan seinää vasten ulkona aurinkoisella rinteellä (vyöhyke 3), hyvin on siinä pärjännyt jo muutaman vuoden ja satoakin on saatu. En tiedä onko suojattu jotenkin talveksi siinä paikoillaan, mutta jokatapauksessa kasvi on ulkona vuoden ympäri. Pienehköjä, tosi tummia rypäleitä. Ihan sellaisenaan syötäviä ainakin omaan suuhun! :D Lajia en muista, pitääkin kysyä!

Admin

• Ylläpitäjä
  • Sirkkalehdet
    • Profiili
« Vastaus #6 : 15.02.17 - klo:16:16 »
Jos saat lajikkeen tietoon, niin kerro ihmeessä.
Itse en niin paljon välitä, että kasvihuonetilaa sille antaisin, mutta pihatilaa kyllä riittää 5000m2.